پایتون یک زبان برنامه نویسی است که در با هوش مصنوعی درآمیخته و بسیار کاربرد دارد.
با توجه به نظرات توسعه دهندگان پایتون با داشتن 57% آرا، نسبت به زبان C++ محبوب تر
است. دلیل این امر یادگیری و اجرای آسان پایتون است.با وجود بسیاری از كتابخانه ها ، می توان
از آنها برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز استفاده كرد. در صورتی که برای یادگیری و استفاده از
به این دلیل که برنامه ابتدایی تری است بسیار سخت تر است. پایتون زبان برنامه نویسی C++
جدیدی نیست اما در سال های اخیر جایگاه ویژهای را برای خود به دست آورده.
پایتون (به انگلیسی: Python) یک محیط یکپارچه توسعه نرمافزار همه منظوره سطح بالا، شیءگرا،
اِسکریپتی و متن باز است که توسط خیدو فان روســـــوم در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طــراحی شــد.
فلسفهٔ ایجاد آن تأکید بر دو هدف اصلی خوانایی بالای برنامههای نوشته شده و کوتاهی و بازدهی نسبی
بالای آن است. کلمات کلیدی و اصلی این زبان به صورت حداقلی تهیه شدهاند و در مقابل کتابخانههایی
که در اختیار کاربر است بسیار وسیع هستند.
بر خلاف برخی زبانهای برنامه نویسی رایج دیگر که بلاکهای کد در آکولاد تعریف میشوند (به ویژه
زبانهایی که از گرامر زبان سی پیروی میکنند) در زبان پایتون از فــــاصله و جلو بــردن متن برنامه
برای مشخص کردن بلاکهای کد استفاده میشود. به این معنی که تعدادی یکسان از نویسه فاصله در
ابتدای سطرهای هر بلاک قرار میگیرند، و این تعداد در بلاکهای کد درونیتر افــزایش مییابد. بدین
ترتیب بلاکهای کد به صورت خودکار ظاهری مرتب دارند.پایتون مدلهای مختلف برنامه نویسی
(از جمله شیگرا و برنامهنویسی دستوری و تابع محور) را پشتیبانی میکند و برای مشخص کردن نوع
متغیرها از یک سامانهٔ پویا استفاده میکند.به همین دلایل است که پایتون با هوش مصنوعی بسیار همخوانی
دارد و مناسب است.
پایتون با تعداد زیادی کتابخانه داخلی ساخته شده است. بسیاری از کتابخانه ها برای هوش مصنوعی
و یادگیری ماشین است. برخی از کتابخانه ها عبارتند از Tensorflow (که کتابخانه شبکه عصبی
سطح بالایی است) ، scikit-Learn (برای داده کاوی ، تجزیه و تحلیل داده ها و یادگیری ماشین)
، pylearn2 (انعطاف پذیر تر از scikit-Learn) البته تمام کتابخانه ها نیستند و این لیست کتابخانه ها
ادامه دارد.پایتون یک پیاده سازی آسان برای OpenCV دارد. آنچه پایتون را برای همه محبوب می کند،
اجرای قدرتمند و آسان آن است. برای سایر زبانها ، دانشجویان و محققان باید قبل از نوشتن کد های
یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی با آن زبان ، باید شناخت کاملی از آن زبان مورد نظر را بدانند. اما
در مورد پایتون اینگونه نیست. حتی یک برنامه نویس با دانش بسیار پایه ای می تواند به راحتی پایتون
را اداره کند. گذشته از آن ، زمانی که کسی در نوشتن و اشکال زدایی کد در پایتون سپری می کند،
در مقایسه با C ، C ++ یا Java ، بسیار کمتر می شود.
اولین مزیتی که خیلی ها را به سمت پایتون سوق می دهد همانطور که قبلا ذکر کردیم داشتن تعداد بالای
کتابخانه ها برای این زبان برنامه نویسی است. کتابخانه یک ماژول یا گروهی از ماژولهایی
منتشر شده توسط منابع مختلف مانند PyPi است که شامل یکسری کد از پیش نوشته شده است که به
کاربران امکان می دهد تا به برخی عملکردهای مختلف برسند. کتابخانه های Python
موارد سطح پایه ای را ارائه می دهند ، بنابراین توسعه دهندگان مجبور نیستند که از همان ابتدا هر
بار کد نویسی کنند. موانع کم برای ورودی، دانشمندان داده بیشتری را مجاب می کند تا
پایتون را انتخاب کنند و بدون هدر دادن زمان و تلاش زیاد برای یادگیری زبان برنامه نویسی ، از
آن برای توسعه هوش مصنوعی استفاده کنند. زبان برنامه نویسی پایتون شباهت زیادی به زبان انگلیسی
دارد و این روند یادگیری را آسانتر می کند. نحو ساده آن به شما امکان می دهد تا با سیستمهای
پیچیده راحت کار کنید و روابط صریح بین عناصر سیستم را تضمین کنید. پایتون برنامه بسیار انعطاف
پذیری است و به کاربر اجازه می دهد تا با بسیاری از داده های موجود بتواند کار کند. پایتون یک پلتفرم
مستقل است و می تواند روی سیستم عامل هایی مثل ویندوز، مک او اس، لینوکسو خیلی از
سیستم عامل دیگر اجرا شود. خواندن کد های این برنامه بسیار آسان است و می توانید به راحتی
کد دیگر توسعه دهندگان را بخوانید. این برنامه قابلیت تجسم سازی خوبی دارد برای مثال کتابخانه Matplotlib
اجازه می دهید نمودارها ، و طرح هایی برای درک بهتر داده ها ، ارائه مؤثر و تجسم
بهتر ایجاد کنند. این زبان جامعه پشتیبانی بسیار خوبی دارد و در نهایت محبوبیت آن به شدت در حال گسترش است.
اینستاگرام (Instagram): نرمافزار اشتراکگذاری تصاویر و ویدیوها
بیتتورنت (نرمافزار) (BitTorrent): نرمافزار کلاینت برای فایلهای به اشتراک گذاشته شدهٔ (p2p) توسط پروتکل بیتتورنت
چندلر (Chandler): مدیر اطلاعات شخصی شامل تقویم، میل، کارهای روزانه، یادداشتها و…
Civilization IV: یک گیم کامپیوتری بر مبنای پایتون که از boost.python استفاده میکند
میلمن (Mailman): یکی از معروفترین نرمافزارهای مرتبط با ایمیل
کمبیلو (Kombilo): مدیر پایگاه داده و مرورگر بازیهای go
موینموین (MoinMoin): یکی از قدرتمندترین و معروفترین ویکیهای موجود
پلون (Plone): یک ابزار مدیریتی محتوایی متن باز، قدرتمند و کاربر پسند
پورتاژ (Portage): قلب توزیع جنتو. یک مدیر بستهای سیستم لینوکس
زوپ (zope): یک پلتفورم شیء گرای مبتنی بر وب. زوپ شامل یک سرور نرمافزار به همراه پایگاه داده شیء گرا و یک رابط مدیریتی درونی مبتنی بر وب میباشد
اسپیای (SPE): یک IDE رایگان، متن باز برای سیستمعاملهای ویندوز، لینوکس، مک که از wxGlade(طراحی رابط کاربر),PyChecker (دکتر کد) (Blender(3D پشتیبانی میکند
یام (Yum): یک برنامه مدیریت بسته متنباز برای توزیعهای سازگار با آرپیام.
آباکوس(Abaqus):نرمافزار شبیهسازی با روش المان محدود که امکان اسکریپتنویسی به زبان پایتون را به کاربر میدهد.
طراحی و فلسفه پایتون بر بسیاری از زبانهای برنامه نویسی دیگر تأثیر گذاشته است:
بو از حالت تورفتگی ، نحو مشابه و الگویی مشابه شی استفاده می کند.
كبرا از اصطلاح و نحو مشابه استفاده می كند ، و سند تأیید آن ، پایتون را برای اولین بار در بین زبان هایی كه بر آن تأثیر گذاشته اند ، لیست می كند.
CafeScript ، یک زبان برنامه نویسی است که به زبان JavaScript کامپایل می شود ، دارای نحوی الهام گرفته از پایتون است.
ECMAScript / جاوا اسکریپت تکرار کننده و ژنراتورها را از پایتون گرفته است.
GDScript ، یک زبان برنامه نویسی بسیار شبیه به پایتون ، که در موتور بازی گودوتساخته شده .
Go برای “سرعت کار با زبانی پویا مانند پایتون” طراحی شده است و همین نحو را برای برش آرایه ها به اشتراک می گذارد.
گرووی از میل به آوردن فلسفه طراحی پایتون به جاوا انگیزه گرفت.
جولیا به گونه ای طراحی شده بود که برای برنامه نویسی عمومی به مانند پایتون قابل استفاده باشد.
نیم از عملکرد و نحو مشابهی استفاده می کند.
یوکیهیرو ماتسوموتو ، خالق روبی گفته است: “من می خواهم یک زبان برنامه نویسی داشته باشم که از پرل قدرتمندتر باشد و از پیتون شیء گرا باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتم که زبان خودم را طراحی کنم.”
سوئیفت ، یک زبان برنامه نویسی است که توسط اپل ساخته شده است و دارای نحوی با الهام از پایتون است.
شیوه های توسعه پایتون نیز توسط زبان های دیگر تقلید شده است. به عنوان مثال ، تمرین نیاز به سندی که توضیحات منطقی را برای آن شرح می دهد ، و مسائل مربوط به آن ، تغییر زبان (در پایتون ، یک PEP) در Tcl ، Erlang ، و Swift نیز مورد استفاده قرار می گیرد.